Bakom varje framgångsrik kampanj står ett företagsregister. Lär dig att bli lite mer kräsen när du tar fram affärsinformation, så riktar du slagen i din kampanj och mötesbokning.

Din affärsinformation är 50% av framgången

Inom e-postmarknadsföring och mötesbokning läggs det ner otaliga timmar på att vässa argumenten, snygga till designen och att smida samman vattentäta strategier. Mucho bene! För budskapet är ju 50% av en lyckad kampanj.

Men hur går arbetet med de resterande 50%: företagsregistret, affärsinformationen, ja själva målgruppen?

När arbetet med att ta ut målgruppen faller utanför ens kompetens är det svårt att veta vilka förväntningar man ska ha.

“Exakt vilka vill vi nå ut till? Hur håller man hög kvalitet på sitt företagsregister? Vad ska vår affärsinformation innehålla?”.

Tänk på följande när du ska ta fram affärsinformation eller företagsegister för mötesbokning eller e-postkampanjer:

Stämmer målgruppen i ditt företagsregister?

Oavsett om du ringer eller mailar dina mottagare måste det vara rätt person du vill nå. Det låter som en självklarhet (och det är det), men företagsregister som inte lirar med målgruppen är vanligare än du tror.

Gör så här: Var kräsen gällande data som befattningar, geografi, branschtillhörighet och omsättning från första början vid beställning. Det gör att din affärsinformation blir mer korrekt och du slipper ta fram en ny målgrupp hela tiden. När du väl har fått företagsregistret och affärsinformationen är det viktigt att se efter om den stämmer med din beställning.

Och kom ihåg – en snäll partner hjälper dig på traven med tips och förslag gällande din målgrupp.

Nollvision – hur nära kan man komma?

Mail som studsar och telefonnummer som är inaktiva är en missad affärsmöjlighet. Det finns dock många olika synpunkter för vad som är acceptabelt gällande “bounce rate” för e-postkampanjer, dvs mail som inte når fram.

En del säger inte högre än 2-5%, medan andra menar på att 8-10% är vanligt. Vi tycker att 1-3% är en bra nivå och över 5% inte är acceptabelt. Givetvis ska man ha en nollvision, att försöka hålla nivån så nära 0% som möjligt. När det kommer till inaktiva telefonnummer bör dessa aldrig vara över 1%.

Dubbeljobb? Nej tack!

Ofullständig affärsinformation och företagsregister skapar problem för din e-postkampanj och mötesbokning.

Som exempel vill du kanske nyttja viss data som mottagarens förnamn, hemsida eller annan information för att göra din kampanj mer personlig. Finns inte denna data för alla mottagare innebär det en hel del dubbeljobb, kanske till och med dubbel-kampanj. Inte bra.

Gör så här: Var tydlig med exakt vilken information som måste finnas med i just ditt företagsregister. Vad som är standard kan nämligen skilja sig från företag till företag. Kontrollera sedan din affärsinformation och sortera A-Z i ett cvs-dokument så ser du enkelt alla mottagare har samma information.

Har du frågor gällande affärsinformation?

Här kan du enkelt ta kontakt med ansvarig hos oss gällande affärsinformation. Vi har lång erfarenhet av framtagning av uppdaterade register för alla typer av målgrupper.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Fredrik Qvicker

Fredrik Qvicker

VD

Fredrik är delägare och varit med länge, han är insatt i det mesta som händer runt vårt företag och hur vi kan hjälpa våra kunders försäljningsavdelningar med att skapa betydande värden.

Vill du komma i kontakt med Fredrik?
E-postadress: fredrik.qvicker@bisnis.se
Direktnummer: 073 433 23 13