Hur fungerar registertvätt? Det här behöver du veta

Hur fungerar registertvätt? Det här behöver du veta

Felaktiga företagsregister slukar både tid och energi. Med smartare registertvätt får du bättre träffsäkerhet i din kommunikation.

Du har slitit i flera månader med att få ihop ett väl utarbetat företagsregister. Bra jobbat! Här finns din målgrupp, dina prospekts och dina affärsmöjligheter – ja själva grunden i din kontakt med potentiella kunder.

Tyvärr är det dock allt för vanligt att vi lägger ner avsevärd tid på att skapa våra företagsregister, medan vi misslyckas med att uppdatera dessa. Och eftersom företag hela tiden går i konkurs, byter namn och adress så blir det här registret mer felaktig för varje dag som går.

Lösningen? Registertvätt!

Vad är registertvätt?

Precis som namnet antyder handlar registertvätt om att rensa eller städa upp ett kund- eller företagsregister. Det betyder oftast att en aktör som exempelvis säljer affärsinformation hjälper dig med att uppdatera information som företagsadress, organisationsnummer, e-postadresser, telefonnummer etc.

Enkelt uttryckt: Stoppa in ett gammalt och felaktigt register, ut kommer ett nytt och korrekt register.

Hur fungerar det? Vad behöver jag göra?

Att “tvätta” eller uppdatera ett register går ofta relativt snabbt. Och dessutom är det ett kostnadseffektivt sätt att uppdatera dina företagsregister jämfört med att göra allt arbete in-house.

Så här går det till:

h

1. Testfil

Du skickar in en fil (oftast en excel-fil eller CVS-fil) som innehåller företagsinformation kund-id, adress, företagsnamn, postort mm. Denna kallas även för en “testfil”. Ju mer information du har, desto träffsäkrare blir matchningen. Därför är det viktigt att ha ett välorganiserat företagsregister från första början med tydlig struktur.

N

2. Kvalitetskontroll

En kvalitetskontroll genomförs, vilket innebär att eventuella felaktigheter fångas upp och listan bearbetas för att se om den är möjligt att tvättas. I vissa fall kan en lista nekas att tvättas om den har får dålig kvalitet och därför inte går att tvätta för att uppnå önskat resultat.

3. Beta-lista

Du får tillbaka en “beta-lista” som du har ansvaret att granska. Beroende på aktör innehåller denna olika typer av information och vad som är standard kan därför skilja sig. Samma gäller även möjligheten lägga till viss information till ditt register i efterhand som exempelvis e-postadress, hemsida eller annan information.

Kom ihåg – det är du som har huvudansvaret att godkänna informationen du tar emot, så granska filen noga så att du är nöjd med din registertvätt.

Tänk på det här innan du beställer registertvätt

Om du har beslutat dig för att spara tid och låta en extern aktör hjälpa dig med registertvätt finns det några viktiga punkter att tänka på. För det första är behöver du försäkra dig om att din registertvätt håller hög kvalitet. Ett bra sätt att göra det är att begära att få se en testfil först och dessutom undersöka vilka potentiella samarbetspartner aktören har.

För det andra behöver du undersöka om aktören har en tydlig policy gällande GDPR. Hur hanterar du uppgifterna? Och vem har huvudansvaret?

För det tredje är det viktigt att kunna få en tydlig prisbild redan innan du skickat in din testfil även om denna kan komma att ändras något efter man fått beta-filen. På så vis slipper du otrevliga överraskningar vid offert.

Skulle du behöva förnya och uppdatera ditt register?

Ta kontakt med oss här i formuläret gällande en registertvätt så hjälper vi dig!

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.