Välj sida

3 sätt att arbeta smartare med native advertising 2019

3 sätt att arbeta smartare med native advertising 2019

Native advertising växer så det knakar. Allt fler företag, stora som små, väljer att spendera större delen av sin “annonskaka” på den här viktiga digitala kanalen. Men vad är fördelarna med native advertising och hur arbetar man på bästa sätt?

Skriker du högst, men ingen lyssnar? Sticker du ut, men ingen bryr sig? Annonsering kan vara tufft, inte minst i en värld där allt fler vill ha uppmärksamhet. Med native advertising kan du (med rätt metod) förvandla misstankar om “störande annonsering” till värdefullt innehåll för din målgrupp.

Vad är native advertising?

Enkelt uttryckt är native advertising betald media som följer samma form och upplevelse som den “vanliga användarupplevelsen”, exempelvis redaktionella artiklar på en nyhetssajt som DN. Det betyder att native ads både känns och ser ut som vanligt innehåll/content, men är i själva verket betalt innehåll. Hänger du med?

Och det bästa av allt – dina läsare ser med största sannolikhet inte ditt innehåll som annonsering.

Här är några tips hur du arbetar smartare med native advertising 2019:

1. Tänk relevans: öka din trovärdighet i naturligare annonsmiljöer

Kontext och sammanhang är otroligt viktigt för annonsering. Och det är något som både annonsörer och användare verkar vara överens om. Enligt vissa undersökningar uppger 70% av alla konsumenter att de hellre lär sig mer om en produkt genom innehåll än via mer traditionell annonsering. Och för annonsörerna är det oftast en ickefråga vare sig deras annonsering ska upplevas som relevant jämfört med omgivande innehåll.

Se därför till att ditt innehåll syns på ett naturligt sätt omgivet med annat relevant innehåll. Det är 2019 – R-E-L-E-V-A-N-S är allt när det kommer till native advertising. 

2. Lägg fokus på den mobila upplevelsen

Större delen av din målgrupp är mobila användare. Allt fler spenderar dessutom större delen av sin tid på mobila enheter. Därför är det extra viktigt att tänka igenom hur ditt native content är utformat. Är mitt innehåll optimerat för att först och främst engagerande mobila användare? Använder jag mer interaktiva funktioner som finns tillgängliga för exempelvis smartphones?

3. Använd native på sociala medier

Sociala medier som Facebook och Twitter vet hur bra native ads fungerar. Det är därför inte så konstigt att deras plattformar har anpassats mer och mer efter det här typen av annonsering de senaste åren. Visst, dessa plattformar har en flödesbaserat annonsering, men det speglar sättet native ads används på.

Som exempel är det en bra idé att använda visuella inlägg på Facebook som passar in i användarnas flöde. Dessa bör sticka ut ur flödet, inte för att det är en annons, utan för att de upplevs som engagerande innehåll.

Native ads fortsätter att öka – en big deal

Enligt analysföretaget eMarketer spenderade amerikanska företag nästan 33 miljarder dollar på native advertising 2018. I år förväntas den siffran att stiga upp till 42 miljarder dollar (!). Faktum är att man förutspår att native ads kommer att stå för hela 75% av den amerikanska annonsmarknaden 2021.

Summa summarum: native advertising är en big deal, både nu och i framtiden.

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.

Nyhetsbrev