Nu kan företag annonsera med poll stickers ”omröstningar” på Instagram Stories. Här är 5 bra sätt att sticka ut från konkurrenterna.

Instagram Stories är nu attraktivare för annonsörer än någonsin tidigare. I ett försök att minska avståndet mellan användare och annonsörer på Instagram så lanserar man nu flera nya “units”. En av dem är annonsering med “poll stickers” för företag, eller omröstningar som det heter på svenska.

Visst, företag har kunnat använda dessa omröstningar genom instagramkonton tidigare. Men den stora skillnaden är att man nu kan göra det direkt som företag och därmed även har möjligheten att arbeta smartare med sin annonsering via Facebook Ads Manager.

Och visst gör det skillnad.

Tänk på att över 500 miljoner användare använder Instagram Stories varje dag, och några av världens största varumärken är flitiga annonsörer här. Därför finns det otroligt stor potential att synas med sitt varumärke och skapa en interaktiv upplevelse för användare, även om det bara är för några sekunder. Enligt Instagram själva ökade 9 av 10 av deras betakampanjer med “poll stickers” antalet 3-sekunders views.

Så hur ska man göra för att annonsera med poll stickers på bästa sätt på Instagram Stories? Det är dags att massera hjärnan och tänka kreativt.

Här får du några tips på olika typer av omröstningar som användarna älskar och som gör att du kommer igång snabbare med din annonsering. 

1. Dags för frågesport med poll stickers

Vem gillar inte frågesporter? Den här typen av omröstningar är ett otroligt bra sätt att engagera användare där de får testa sina kunskaper. Men kom ihåg att frågesporten måste samspela med och bidra till din contentstrategi. Innehållet behöver därför lira med ditt företagets varumärke, tidigare inlägg och identitet.

2. Visa din produktkatalog

Skapa en visuell upplevelse och visa hela din produktkatalog. Försök att använda så lite text som möjligt på dessa bilder och om möjligt endast texten i själva “omröstningsrutan”. Låt bilderna tala istället.

Du kan även jämföra olika produkter med varandra, exempelvis fråga vilken färg som är bäst för en specifik produkt. Då får du både visa produkterna och får även reda på vad dina potentiella kunder tycker om.

3. Gör värdefull research

Vad tycker dina kunder egentligen? Dyra marknadsundersökningar behöver inte vara det enda svaret på den frågan. Varför inte bara fråga dem vad de tycker om dina produkter och tjänster?

Genom att använda engagerande visuellt innehåll som dina användare tycker om tillsammans med väl formulerade frågor får du informationen du vill ha på ett enkelt sätt.

4. Driv trafik till din hemsida

Vill du driva mer trafik till din hemsida? Att använda omröstningar kanske inte känns som det självklara valet, men det kan ge bra effekt. Som exempel kan du skapa en serie med olika bilder med omröstningar som leder till en sista bild där användaren kan ”swipa” för att antingen komma till hemsidan eller en artikel som genererar trafik till önskad landningssida.

5. Utbilda genom att annonsera med poll stickers

Som företag vill du med största sannolikhet informera om dina produkter och tjänster. Poll stickers kan vara ett värdefullt verktyg för att göra just detta. Till exempel kan ett företag som säljer träningsutrustning använda omröstningar för att utbilda användare om sina träningsvanor. Se upp bara så att annonsen inte endast blir allmänbildande utan att det finns en stark koppling mellan “utbildningen” och företagets verksamhet. Då skapar man värde.