Dynamiska email öppnar upp nya möjligheter för företag att skräddarsy sin e-postmarknadsföring.

Upplevelsen på webben har förändrats dramatiskt de närmaste 10 åren. Den har gått från en långsam Fiat till en blixtsnabb Tesla Model X när det kommer till laddningstider, och sättet vi konsumerar innehåll och media har också förändrats. Numera är det ingen som lyfter på ögonbrynen för rörligt innehåll.

Men så är det inte med e-mail. Här har tiden nästan stått helt stilla, vilket har gjort att innehåll i e-postmarknadsföring inte riktigt har hängt med i utvecklingen. Men det blir det ändring på nu.

E-postmarknadsföring 2.0?

I slutet av mars meddelade Google nämligen att man kommer börja rulla ut en ny uppdatering för gmail som gör det möjligt att kunna använda interaktivt innehåll för e-post, så kallade dynamiska email eller “AMP mail”. Det betyder att du till exempel kan svara på en inbjudan, få uppdaterade priser på hotell, bläddra i en produktkatalog, svara på kommentarer och mycket mer utan att behöva lämna din inkorg.

Ett rejält lyft för e-postmarknadsföring med andra ord.

Även andra e-postleverantörer som Yahoo, Outlook and Mail.Ru kommer också stödja dynamic emails.

Ökad relevans = högre konvertering = dags att bli kreativ

Genom att kunna uppdatera innehåll i realtid i ett e-mail kan mottagare helt plötsligt ta till sig innehåll på ett helt nytt sätt. Det handlar inte bara om minska antalet steg för att få mottagaren att konvertera utan också om att öka relevansen genom mer skräddarsytt innehåll för mottagaren.

Gör det här att vi behöver tänka om gällande säsongsbaserade kampanjer nu när vårens kollektion ryms i mailet om vinterjackor? Kanske inte. Men en sak är klar. Dynamiska email kommer att utmana kreativiteten i vår e-postmarknadsföring nu när mottagaren inte ens behöver lämna sin inkorg.