Välj sida

Därför är Instagram Stories + influencers större än Bossen på Ullevi

Därför är Instagram Stories + influencers större än Bossen på Ullevi

Annonsformatet Instagram Stories fortsätter att växa i popularitet hos både annonsörer och influencers världen över.

Det här är inlägget (som är högst ovetenskapligt) handlar inte om att dissa Bruce, tvärt om. Vi tycker att han är grym på att dra publik och är en legend. Men vad är ännu bättre på att engagera en ännu större publik? You got it – influencers som använder Instagram Stories.

Varför fler influencers och annonsörer använder Instagram Stories

Marknadsföring på sociala medier med Stories går verkligen som tåget. Mark Zuckerberg meddelade under Facebooks Q4 2018 att över 2 miljoner annonsörer använde sig av Stories både för Facebook och Instagram förra året.

Det är mer än en tredjedel av Danmarks befolkning eller Bossens publikrekord på Ullevi 2016 (64 959), fast över en månad med spelningar varje dag. 

Enligt en rapport av analysföretaget eMarketer med statistik från Klear var en tredjedel av alla inläggen på Instagram förra året en Story. Faktum är att Instagram har ca 500 miljoner dagliga användare av just Stories, så att fler annonsörer och influencers använder det här formatet är inte så konstigt.

Men det finns fler fördelar för influencers att använda just Stories.

Instagram Stories – som handen i handsken för influencer marketing

Funderar du på att använda stories tillsammans med influencers i din digitala marknadsföring? Här är några argument varför det är en bra idé:

1. Bakom scenerna känns äkta.
En av de största fördelarna med Stories är att användare upplever att de får en unik inblick i influencers liv där man får exklusiv behind-the-scenes-känsla.

2. Verklig interaktion.
Många annonsörer älskar Stories eftersom engagemanget inte slutar med likes och enstaka kommentarer. Med Stories blir den här dialogen mer genuin där influencers för en konversationen med användarna.

3. Ett format som fortsätter att utvecklas.
Stories är relativt nytt på Instagram och Facebook, jämfört med andra kanaler inom digital marknadsföring. Det kommer med en del utmaningar, men också möjligheter. Som exempel kan man numera lägga till en länk i Stories för att driva trafik till sin hemsida. Vem vet mer som kommer inom kort?

Har du en fråga gällande denna artikel?

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.