Hitta sökord smartare – så tar du fram relevanta sökord på mindre än 20 min

Hitta sökord smartare – så tar du fram relevanta sökord på mindre än 20 min

“Var ska jag börja?” Så känner många när de ska hitta sökord som är relevanta för just deras företag. Men med rätt verktyg kan du lyckas, till och med snabbare än du trott.

Hur du arbetar med dina sökord påverkar din SEO i högsta grad och därför måste man göra bra research, så kallad sökordsplanering, för att hitta bra sökord.

Tyvärr förknippar många sökordsplanering med långa mödosamma timmar i möten som resulterar i en excel-fil där endast a-kolumnen är fylld med vilda chansningar med sökord som spretar åt jordens alla hörn.

Det är inte alls det vi kommer att pratar om i den här artikeln och jag hoppas inte sådana möten existerar, för allas välmående.

Innan vi går in på hur man hittar bra sökord som är relevanta för just ditt företag behöver vi förstå vad dina besökare söker efter och hur de söker. Vilka frågor ställer de och hur kan du besvara dessa? Låt oss börja där.

Hitta sökord baserad på avsikten hos den som söker

Googles sökfunktion är riktigt smart. Så pass smart att den fokuserar på avsikten hos den som söker och försöker förstå varför personen gör denna sökning för att sedan kunna ge ett så relevant sökresultat som möjligt.

Google tittar såklart på många olika typer av sökfraser, men här är fem vanliga kategorier som du bör tänka på när du ska hitta bra sökord för ditt företag:

  • Informativa frågor
    Den som söker vill ha svar på specifika frågor som: “vem vann Mello 2018?” eller “hur hög är Kebnekaise?”.

  • Frågor för att navigera på webben
    Den som söker vill hitta en specifik plats på nätet som Allsvenskans hemsida eller Facebook.

     

  • Frågor relaterade till köp 
    Här vill den som söker göra något, kanske köpa flygbiljetter eller nya svarta skor.

  • Frågor för att jämföra produkter
    Den här typen av frågor ställer den som söker om han eller hon vill jämföra olika produkter på webben för att hitta rätt.
  • Lokala frågor
    Den som söker vill hitta något lokalt som exempelvis kaféer, restauranger eller blomsteraffärer.

Och så till verktygen som kommer att hjälpa dig att hitta sökord som bland annat att sökmotoroptimera innehållet på din hemsida.

Verktyg som ger inspiration och höjer kvaliteten på dina sökord

Nu har vi ett hum om hur och varför människor söker på det de gör. Nästa steg blir att ta reda på vad de söker på och i vilka volymer för kunna hitta relevanta sökord. I det här skedet är det viktigt att ta fram några “frön” med sökord som ditt företag vill synas på.

De behöver inte vara perfekta och kan ändras med tiden, men fokusera på sökord som är relaterade till vad ditt företag gör och vilka tjänster eller produkter ni vill synas på.

Tips: Det kan vara svårt att hitta på sökord helt själv. Ta hjälp av kollegor som kan komma med förslag.

Ta nu dessa “frön” med sökord och stoppa in dem i dessa verktyg:

Google Keyword Planner.

Google Ads Keyword Planner är ett av de mest använda verktyget för sökordsplanering. Skriv in dina sökord och få sedan förslag på andra relevanta sökord. Här får du även annan viktig information som sökvolym (hur många som söker på sökorden) och hur hög konkurrensen är på de olika sökorden. På bilden nedan testar vi med sökordet ”hyra kajak”.  

 

Detta hjälper dig att göra avvägningar om du vill satsa på mindre konkurrensutsatta ord eller använda några av förslagen istället som kanske passar bättre för ditt företag.

Ubersuggest.

Det här gratisverktyget har i stora drag samma funktioner som Google Keyword Planner, men är något enklare att använda. Under fliken “Keyword Ideas” får du en snygg sammanfattning med sökordsförslag som visar sökvolym, klickpriser samt konkurrens i Google Ads och förväntad konkurrens i de organiska sökresultaten. Riktigt bra grejer!

 

Sist men inte minst får du se ett utdrag från SERP där du ser hur dina konkurrenters hemsidor rankar på sökordet och hur stor chans du har att slå dig in på top 20 (!).

Google Trends.

Med det här verktyget kan du “ligga steget före” när du planerar vilka sökord du ska använda för ditt företag. Precis som namnet anger visar Google Trends “sökordstrender” eller hur stort intresse som finns för ett viss sökord/sökfras och när. Som exempel kan man se att “årets julklapp” exploderar i sökresultaten en månad innan jul.


Att komma igång med att hitta bra sökord på Google behöver inte vara komplicerat. Genom att förstå vad dina besökare söker efter, och sedan använda bra förslag på nya sökord, kan du stärka din position på Google på ett smartare sätt. Och det utan långa timmar i möten där du “gissar” vilka sökord som ger resultat. Ta 20 minuter och använd dessa verktyg.

Har du en fråga gällande denna artikel?

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.