Välj sida

Så bryter du isen i dina kalla mejl med naturliga ingångar

Så bryter du isen i dina kalla mejl med naturliga ingångar

Med hjälp av sociala medier som research-verktyg hittar du nya smarta “icebreakers” som värmer upp dialogen i dina kalla mejl.

Du skickar många kalla mejl varje dag. Efter ett tag går du på rutin och utan att ens tänka på det halkar du in i gamla spår. Du sliter snabbt ut dina välbeprövade inledande fraser. Ja, det går till och med så långt att du börjar skriva “Jag heter … och arbetar på …. + [insert aggressiv säljpitch]”.

Stop right there.

Inledningen i dina kalla mejl är, tillsammans med ämnesraden, vad som får dina mottagare att öppna dina mejl. Med en kraftfull inledning kan du fånga mottagarens uppmärksamhet och få dem att agera på ditt budskap.

Dina första ord är därför avgörande och av den anledningen smärtsamt svåra att skriva, rent av “skrivkrampsframkallande”.

Kan man göra inledningen lite naturligare så att läsarna faktiskt öppnar upp, inte bara mailen, men även för dialog? Hur hittar man en riktigt bra icebreaker som minskar gapet mellan dig (en okänd person) och mottagaren (din framtida kund)?

Testa med att skapa gemensamma nämnare med hjälp av sociala medier.

Naturliga icebreakers med hjälp av sociala medier

LinkedIn, Facebook, Instagram och andra sociala medier är utmärkta verktyg när du ska hitta prospekts för dina kalla mejl. Börja med att göra din research här och samla in så mycket information du bara kan om dina prospekts.

Som exempel kanske du upptäcker att du och dina mottagare är connectade med samma person på LinkedIn. Plötsligt ökar förutsättningarna för att öppna upp en naturlig konversation. Du är inte längre bara Johan som skickar ett mejl. Du är Johan som känner Anna, en tidigare kollega som din mottagare har jobbat med. Nu är öppningarna många:

“Hej Mats, jag såg din kommentar på Annas inlägg om CRM-lösningar på LinkedIn och blev intresserad av hur ni…. Visste du att vi också…”.

Gemensamma intressen kan precis som gemensamma kontakter också vara en bra icebreaker. Sannolikheten är nämligen rätt stor att dina prospekts gärna diskuterar sådant de brinner för. Och om de själva skriver blogginlägg om ett visst ämne kanske de till och med vill utbilda dig kring det? I så fall har du lyckats öppna upp en dialog på naturligt sätt.

Ju mer du lär dig om din målgrupp, desto fler sätt att bryta isen i dina kalla mejl hittar du. Det går inte nog att trycka på vikten av att förstå målgruppen innan vi kontaktar dem. Först efter vi gjort vår hemläxa kan vi arbeta smart med verktyg för automatiserade mail och uppföljningsmail.

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.

Nyhetsbrev