När är den bästa tiden att skicka e-postkampanjer?

När är den bästa tiden att skicka e-postkampanjer?

Uppe med tuppen eller nattuggla? Få ut mer av dina e-postkampanjer genom att anpassa tidpunkten efter din målgrupp.

Timing är allt. Hur många som öppnar och svarar på dina mail påverkas i högsta grad av när du skickar dina e-postkampanjer. Det stora problemet är att de flesta undersökningar som gjorts i ämnen nästan uteslutande fokuserar på massutskick som exempelvis nyhetsbrev via MailChimp och liknande tjänster. Dessa skiljer sig avsevärt från cold emails, drip email-kampanjer, personliga e-postkampanjer och liknande (ursäkta svengelskan).

Med det i åtanke behöver vi titta lite närmare på siffrorna, själva statiken.

Vad säger statistiken?

Det är komplicerat. Ibland önskar man att 14:30 på tisdagar skulle vara den universalt bästa tiden att skicka e-postkampanjer, men tyvärr så funkar det inte riktigt så. I alla fall inte när det kommer till e-postkampanjer som inte klassas som massutskick.

Tittar man på statistik från exempelvis WordStream, Customer.io och Campaign Monitor så drar vi följande slutsats: Beroende på studie så verkar åsikterna gå isär när gäller bästa tiden att skicka mail.

Och sen har vi det här med effekt. Vad för typ av effekt är du ute efter i din e-postkampanj? Vissa studier, som den från Customer.io, menar nämligen att eftermiddagar är den tidpunkten då flest mottagare öppnar mail medan majoriteten svarar på kvällar.

Ok, så finns det ens en “bästa tid” att skicka e-postkampanjer?

Det beror på. Den bästa tidpunkten att skicka en e-postkampanj är med största sannolikhet olika för de flesta av oss. Varför det?

Därför att det är vår målgrupp som avgör den bästa tidpunkten att skicka mail.

Detta gäller förmodligen för såväl nyhetsbrev och personliga e-postkampanjer förutsatt att vi har:

– Gjort vår research
– Vet vad vår målgruppen föredrar
– Tidigare har kommunicerat med ett urval av målgruppen

Har vi koll på ovan nämnda punkter så underlättar det vår arbete i jakten på den bästa tidpunkten att skicka e-postkampanjer. Visst, det kommer inte vara träffsäkert till 100% , men det kommer i alla fall vara den tidpunkten som majoriteten av dina mottagare föredrar.

Hur verkligheten ser ut och varför du ska bry dig

Summa summarum: Den bästa tidpunkten att skicka en e-postkampanj handlar om att förstå din mottagare. Det är ju trots allt en levande person av kött och blod som sitter bakom skärmen, inte en grå och ansiktslös folkmassa.

Och vi är ju så olika som människor. Som exempel brukar 5-6 på morgonen klassificeras som en “dead zone”, en tid då det är mer eller mindre meningslöst att skicka mail. Och det stämmer nog för de allra flesta av oss. Men för yrkesgrupper som personliga tränare kanske det ser helt annorlunda ut. Den tidpunkten kan mycket väl vara deras “sweet spot”, när de är som absolut mest benägna att svara på ditt mail. Varför inte testa?

Så skickar du personliga e-postkampanjer vid rätt tidpunkt

Gör så här: Börja med vad statistiken säger för att få vägledning och något att gå på. Beroende på vad du vet om din målgrupp, anpassa din slutsats från statistiken därefter MEN prioritera alltid vad din målgrupp föredrar.

Med andra ord – skicka inte alla dina mail 14:30 på tisdagar och hoppas på det bästa.

Verktyg inom marketing automation som BisnisFinder kan också vara till stor hjälp. Då skickar du automatiskt ett lägre antal mail om dagen och kan anpassa tidpunkten helt efter din målgrupp. Du kan även skicka follow-ups automatiskt som känner av när mottagare har svarat.

Passar BisnisFinder ditt bolag tror du? Få en gratis utvärdering!

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.