Blir polarens “ska vi ta en öl” mest bara snack? Norrlands Gulds senaste digitala kampanj ”Ölavtalet” ska förhindra no show och dåliga ursäkter där en utebliven ölträff kan kosta 500 kronor.

Föreställ dig följande scenario när du träffar en gammal vän på gatan.

“Nämen, kul att se dig! Det var sjukt länge sen, vi borde ta en bärs någon gång”.

Det finns ingen statistik på hur många “ska-vi-ta-en-öl-dejter” som avbokas. Men jag vågar säga att det är fler än 50% som aldrig ser dagsljuset.

Norrlands Guld vill ändra på det och har teamat ihop sig med Åkestam Holst och Making Waves i sin senaste digitala kampanj Ölavtalet.

Ölavtalet är en juridiskt bindande tjänst i mobilen som ska sätta spiken i kistan för avbokade av öl-dejter och få folk att träffas mer.

– “Vi vill att folk ska sluta boka av sina träffar. Med den här tjänsten ger vi folk ett verktyg att förvandla tomma löften till faktisk handling och att ses på riktigt. En öl som inte blir av, är ju ingen öl”, säger Charlotte Liljewall, produktchef på Norrlands Guld i ett pressmeddelande.

Så här går det till:

1. Du föreslår ett datum som skickas till polaren (fungerar endast i mobilen)
2. Han eller hon godkänner datumet
3. Båda parter signerar med Bank-ID
4. Och wips! – nu är det spikat (och juridiskt bindande)

 

En liten grej till. En ganska stor grej, själva finessen med tjänsten. Om personen avbokar eller inte kommer till öl-dejten så räknas det som ett avtalsbrott och kan därmed leda till vite på 500 kr.