Nu kan du göra köp direkt i influencers instagraminlägg

Nu kan du göra köp direkt i influencers instagraminlägg

Instagrams senaste funktion för kreatörer kan vara en match made in heaven för influencer marketing.

“OMG, jag älskar din klocka! Var har du köpt den?”. Så reagerar vi oftast IRL när vi ser prylar vi vill ha på folk vi känner. Den reaktionen vill Instagram kapitalisera, och såklart göra affärer på genom allt smartare influencer marketing.

Instagram rullar nu ut en ny funktion som gör det möjligt för en influencer att tagga produkter från företag i sina inlägg som följaren sedan kan köpa direkt genom ett enda klick direkt i appen.

I sedvanlig ordning kommer endast en liten grupp influencers/företag att kunna använda funktionen till att börja med. Några av dessa är systrarna Kardashian, Gigi Hadid, Vogue, GQ, Hypebeast and Refinery29.

Både kreatörer och företag kommer att få statistik från den nya typen av shopping-inlägg, något som också nämndes under Facebooks årliga utvecklarkonferens F8 då den nya funktionen först tillkännagavs.

Varför Instagrams nya funktion är viktig för influencer marketing

Instagrams nya funktion kan bli en viktig del i att knyta ihop säcken mellan e-handel och social. Och det är stort, inte minst inom influencer marketing. Men det är inte allt. Att följare kan köpa sina favoritprodukter från dem de gillar mest stärker även banden mellan influencers och följare.

I dagsläget får influencers många meddelanden från följare om var de har köpt olika produkter. Nu kan man istället köpa produkten själv, vilket minskar antalet steg för konvertering och kanske även sparar en hel del tid för stackars influencers?

En risk kan dock vara att antalet kommentarer minskar då följare själva får fullständig produktinformation i checkout och inte behöver ställa frågor relaterade till produkten i kommentarsfältet. 

Har du en fråga gällande denna artikel?

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.