Vi blickar tillbaka på ett år med GDPR och tittar lite närmre på samspelet mellan den “nya” dataskyddsförordningen, ranking och SEO.

Fick du hundratals GDPR-mejl innan den 26:e maj förra året? Du var inte ensam. Det fanns förmodligen inte en enda inkorg i hela Sverige (eller på jorden) som skonades från skrikande ämnesrader som “Gör dig redo för GDPR eller dö”.

Och GDPR fortsätter att var en big deal, inte minst ur en SEO-synvinkel.

Enkelt uttryckt handlar den ett år gamla lagen om ett maktskifte där rätten att inneha data har lämnats över från företagen till individen.

De flesta företagen tänker så klart först och främst på straffet om man inte möter kraven för GDPR, nämligen hela 4% av företagets årliga vinst. Eller 20 miljoner euro om det känns bättre.

Men kan GDPR ha ännu mer inverkan på företag? Påverkas även ranking på Google och SEO av GDPR, och i så fall hur?

GDPR, SEO och ranking på Google – det här behöver du veta

Här är tre aspekter att ha i åtanke när det kommer till SEO, ranking och GDPR:

1. SEO för hemsidor som har tjänster med abonnemang och registrering påverkas förmodligen mest av GDPR. Dessa hemsidor behöver följa en dataskyddspolicy där användare måste ge sitt samtycke, något som kommer att bli allt vanligare.

2. När det kommer till ranking på Google kan användarupplevelsen påverkas på grund av att användare måste uppmanas och godkänna datainsamling.

För att göra användarupplevelsen mer friktionsfri är det viktigt att göra det så enkelt och tydligt som möjligt för användaren att godkänna exempelvis cookies. Här är ett exempel på hur Momondo löste detta:

3. Analytics är ett annat område där GDPR kan påverka SEO. Detta eftersom användarna måste informeras om hur deras data används i webbanalys.

SEO och GDPR 2019 and beyond

Det finns ännu inte någon tydlig indikation på att GPPR kommer att påverka rankning eller SEO. Men ovan nämnda områden är ändå viktiga att ha i åtanke eftersom företag, oavsett påverkan på SEO och ranking, måste följa GDPR och möta dessa krav. Dessutom har Google rullat ut flera uppdateringar senaste månaderna, vilket kan indikera att en förändring är på G. Så ta det säkra före det osäkra.

Har du en fråga gällande denna artikel?

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen