Så gör du din e-postmarknadsföring personligare

Så gör du din e-postmarknadsföring personligare

Trött på massutskick som inte ger någon effekt? Få koll på grunderna som gör din e-postmarknadsföring personligare med tre enkla steg.

Personalisering är viktigare än någonsin och bör vara en cementerad grund i ditt företags marknadsföringsstrategi. Och kunderna håller med.

Faktum är att 80% av alla kunder är mer benägna att handla från ett företag som erbjuder dem en personlig upplevelse. Det visar på vikten av att bygga ett förtroende genom att bry sig om kundens unika behov.

Inom e-postmarknadsföring är personalisering A och O. Men det gäller att börja i rätt ände.

1. Använd (endast) kvalitativ kunddata

Allt börjar med data. Ju mer kunddata du har, desto personligare kan din marknadsföring bli. Men volym är inte allt. Kvaliteten på din kunddata är ännu viktigare, speciellt inom e-postmarknadsföring.

För att kunna skicka verkligt personliga budskap måste du försäkra dig om att din kunddata och företagsinformation stämmer och är färsk. Detta inkluderar namn, e-postadresser, titlar, företagsnamn, omsättning, hemsida mm, men även värden som intresse och historik. Det är med den här kunddatan du senare kan koppla på smarta integrationer för dina mail. Och, ja det finns mycket mer man kan göra än att lägga till [First Name].

Det här med att samla in data kan vara knepigt. Tänk därför på:

  • Är det realistiskt att samla in den här kunddatan och passar den våra övriga marknadsföringsmål?
  • Hur Integrerar vi kunddatan med befintliga verktyg och kopplar dem med de interaktioner vi vill använda?

2. Skapa engagerande content

Visste du att 90% av alla konsumenter tycker att personalisering är tilltalande. Inte nog med det. Det är även 10 gånger högre sannolikhet att någon av dessa konsumenter blir din mest värdefulla kund. Därför är det viktigt att se över din content-strategi för e-postmarknadsföring.

Det betyder att du inte kan skapa “one-size-fits-all-content” och hoppas på det bästa. Istället behöver du arbeta kreativt med livligt innehåll som din mottagare vill ha, ja till och med förväntar sig. Varför inte experimentera mer med copyn i ämnesraden för olika målgrupper? Eller öppna upp dialogen ytterligare med sociala integrationer i dina mail?

Som lite hjälp på vägen kan du hitta mer inspiration från hur hundratals kända företag arbetar med innehållet i sin e-postmarknadsföring här.

3. Testa, mät, feedback, gör om

Man måste lära sig att krypa innan man går. Samma princip gäller personlig e-postmarknadsföring. Innan din strategi sitter helt är det bara tre saker som gäller: Testa, mät och feedback:

  • A/B testa innehåll i dina e-post för att kunna se vilka budskap som flyger och hur du kan fortsätta att tweaka copy, bilder och design
  • Utveckla din strategi för kunddata och insikter för att göra dina integrationer mer relevanta
  • Optimera din marknadsföring i andra kanaler med hjälp av din personliga
    e-postmarknadsföring och berätta samma “story” oavsett var dina kunder befinner sig

Genom att göra det här kan du erbjuda dina kunder en personligare kundupplevelse, vilket i sin tur ökar konverteringen i dina mail.

Vi kan hjälpa dig med vår tjänst BisnisFinder!

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.