Så förvandlar du dina bästa mejl till Facebook-annonser på 30 min

Så förvandlar du dina bästa mejl till Facebook-annonser på 30 min

Budget för att annonsera på Facebook?  . En e-postkampanj som gått lite extra bra de senaste 90 dagarna? . Om du har dessa två så är den här artikeln för dig.

Att komma på innehåll som verkligen genererar leads från dina Facebook-annonser kan vara en utmaning. Idéekläckar-processen är svår nog, men du behöver även ge din copy mycket kärlek och eftertanke. Bilder och video måste också produceras som givetvis ska lira med din content-strategi: att få nya leads till ditt företag.

Men dessa ansträngningar är inte nödvändigtvis en garanti för framgång och kan snabbt bli kostsamma. Det finns ett enklare sätt som dessutom minskar tidsåtgången rejält, nämligen att förvandla tidigare framgångsrika e-postkampanjer till Facebook-annonser.

Varför det här är en bra idé

Om du redan skickar e-postkampanjer regelbundet till potentiella kunder har du ett unikt underlag för att skapa grymma Facebook-annonser. Statistiken från dessa kampanjer gör att du enkelt kan se vad som fungerar för din målgrupp. För dig som producerar innehåll i sociala medier innebär det här att du inte behöver uppfinna hjulet två gånger. Och för dig som är VD eller CMO betyder det tusenlappar som sparas i marknadsföringsbudgeten. Alla är en vinnare 🏆!

Hur det går till:

1. Hitta din mest populära e-postkampanj, den som flest mottagare klickade på. Det här gör du enklast genom att använda ditt verktyg inom e-postmarknadsföring (MailChimp, HubSpot mfl) och sedan jämföra statistiken för samtliga kampanjer.

2. Förvandla en specifik del av det mejlet till en leads-🧲, dvs ett incitament varför personen i fråga ska ge ut sin e-postadress. Det kan vara allt från att ladda ner en e-bok till att få en aktuell rapport.

3. Anpassa innehållet i ditt mejl till copyn i din Facebook-annons. Tänkt på att det kanske får plats med mer eller mindre innehåll i din annons jämfört med ditt mejl. Som förslag kan du fokusera på den största fördelen med att ladda ner innehållet och sedan ha en punktlista med viktiga funktioner.

Fortsätt skapa kostnadseffektiva Facebook-annonser

Att återanvända innehåll i olika medier är kanske inget nytt. Men den här strategin – att använda innehåll från e-postkampanjer till betalda Facebook-annonser – är ett kostnadseffektivt sätt att få ut mer ur din annonsbudget, och det på ca 30 min. Ju fler e-postkampanjer du skickar, desto mer data har du att gå på och därmed mer innehåll att använda för framtida Facebook-annonser. Det är helt klart värt att testa, men plocka endast russinen ur kakan.

Vill du ha hjälp med att synas på Facebook?

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.