Välj sida

Skapa hemsida till företag? Glöm inte webbens viktigaste byggklossar

Skapa hemsida till företag? Glöm inte webbens viktigaste byggklossar

Din hemsida är navet i din digitala närvaro och är otroligt viktig för ditt företags varumärke. Här går vi igenom viktiga element, eller byggklossar, som en hemsida för företag inte får vara utan.

Du stirrar in i skärmen. Inget händer. Ny kopp kaffe. Du stirrar lite till, fortfarande inget.

Att skapa en hemsida är ett roligt projekt, men det kan vara frustrerande om man inte börjar i rätt ände. Element och “byggklossar” låter inte lika sexigt som nya teman och grymma plug-ins, men de är väsentliga för att skapa en hemsida till ditt företag och kan dessutom förenkla hela arbetsprocessen.

Smarta hemsidor för företag sätter användaren i fokus

“Maxa din SEO! Lägg till snygga videos! Använd endast proffsfoto!” Det lätt att bli exalterad och att man fokuserar på vad istället för vem när man bygger sin hemsida.

Men skulle du inte du uppskatta en hemsida som är helt och hållet byggd med dig som besökare i åtanke? Skulle det inte kännas skönt att inte behöva försöka lista ut vad företaget sysslar med? Bygg en sådan hemsida – 100% med användaren i fokus.

Tips: Skapa en brief där du går igenom vem din målgrupp är och hur deras problem och behov ser ut. Ta hjälp av dina kollegor i den här processen och använd sedan brief en som utgångspunkt när du bygger din hemsida.

Bemöt invändningarna – bort med FUDarna på din hemsida

FUD står för “fear, uncertainties and doubt”, eller rädsla, osäkerheter och tvivel. Det är en ohelig trippelallians som måste bort från ditt företags hemsida, speciellt om du har en webbshop.

Några vanliga FUDar kan vara: “Finns det några extra kostnader jag behöver veta om?”. “Hur hanterar ni min information?” “Är den här hemsidan säker?”.

Bemöt dessa genom att:

  • Berätta för besökaren vad som händer när de genomför ett köp
  • Gör det tydligt vad priset är genom hela köpprocessen
  • Se till att besökaren enkelt har tillgång ditt företags policy gällande returer, frakt och annan viktig information
  • Förklara vad ni gör med besökarens information

Tips: Genom att skaffa ett SSL-certifikat på din hemsida försäkrar du dina besökare om att deras information är säker. Detta är otroligt viktigt för alla hemsidor till företag och speciellt för dig som säljer prylar på webben. Dessutom påverkar SSL (HTTPS) din ranking på Google numera. 

Gör din hemsida till en stor “Call to action”

“Call to action”, eller CTA, är marknadsförinska för uppmaningar. I princip är din hemsida en enda stor call to action. Därför ska dina besökare aldrig behöva försöka lista ut hur man exempelvis kontaktar dig för mer information. Då har du misslyckats.

Tips: Kontaktflik som följer med på sidan, kontakta oss-sida i menyn och telefonnummer och e-postadresser i footern är alla olika uppmaningar som gör det enklare för dina besökare att kontakta dig. Använd dessa flitigt.

Besvara frågorna – bygg en FAQ på din hemsida

Vi vill ha svar på våra frågor, och det ska gå snabbt. Det märks inte minst i den ökade användningen av digitala assistenter som Siri, Alexa och Google Assistant. Hemsidor för företag behöver därför skapa en FAQ (frequently asked questions) gör det enklare för besökare att få svaren på sina frågor.

Tips: Använd schema.org markup när du skapar din FAQ. Det gör att sökmotorerna kan gå igenom och förstå ditt innehåll lättare, vilket kan leda till att du blir synligt direkt i sökresultaten under Google’s Quick Answers. Det är awesome!

Att bygga en hemsida till ditt företag är en rolig och spännande process. Och när man har rätt “byggklossar” redan från grunden blir det enklare att skapa design och olika funktioner därefter.

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.

Nyhetsbrev