Vilka förändringar ser vi i framtida generationers köpmönster? Och hur möter man dessa på bästa sätt?

Visste du att 76% av alla Generation Z föredrar att handla i en fysisk butik än på nätet? Är det möjligt att år in och år ut av digitalisering har lett till köpmönster där det fysiska mötet blir allt viktigare? Mycket tyder på det. Men det finns en annan viktig aspekt – enkelheten.

Och det är just här vi ser hur fysiskt och digitalt smält samman och blir allt viktigare: I den framtida kundupplevelsen med dess nya köpmönster.

Kombinera digitalt och fysiskt för enkelhetens skull

Kundens största “pain” är inte priset. Det är inte heller dåligt bemötande eller långa svarstider på klagomål. Istället är det upplevelsen att det är svårt att t.ex genomföra ett köp där skon klämmer som mest. Därför är det viktigare än någonsin att göra det så enkelt som möjligt för våra kunder, speciellt för Generation Z (13-19 år).
Så hur gör man det?

Ett exempel är amerikanska Domino’s Pizza som har utvecklat funktionen att sms:a en pizza-emoji för att beställa sin favoritpizza direkt till dörren.

Det kan inte bli enklare: 🍕= pizza.

Nya generationers köpresor är nödvändigtvis inte längre helt digital där den enda fysiska kontakten sker när man hämtar ut ett paket på ICA. Istället ser vi hur allt fler gör sina efterforskningar online, kollar lagerstatus och sedan går till butik för att handla. Varför? Jo, för att det är enkelt och du slipper ”jobbiga” leveranstider.

Det här med att kombinera den digitala och fysiska upplevelsen är givetvis inget företag som Amazon har missat. Nyligen lanserade de Amazon Go som är självbetjänande butiker där man scannar sin telefon, plockar på sig det man vill ha och sedan betalar automatiskt genom att bara gå ut ur butiken. Super enkelt!

På campus i USA testar andra aktörer även just nu självkörande “snack-botar” som (japp, du gissade rätt) kommer med butiken till dig:

Framtiden är fysisk och digital. Och framför allt enkel. Det tåls att tänka på, speciellt i arbetet mot en bättre kundupplevelse.

Har du en fråga gällande denna artikel?

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen