Välj sida

Vad är skillnaden mellan SEO, SEM och SEA?

Vad är skillnaden mellan SEO, SEM och SEA?

Vi reder ut skillnaden mellan SEO, SEM och SEA och varför dessa kanaler är så viktiga inom digital marknadsföring.

Som företagare stöter du hela tiden på nya begrepp och akronym. Dessa skiljer sig såklart från bransch till bransch, men du vill likväl förstå dig på dem. Inom den digital djungeln finns det en hel uppsjö med kanaler och nya begrepp som hela tiden strömmar till, vilket gör det svårt att hänga med.

Med största sannolikhet har du redan hört talats om SEO, men vad är SEM och SEA? Och när ska man använda sig av vilken kanal? I det här inlägget försöker vi sära på de olika benämningarna och förhoppningsvis minska förvirringen för dig som vill veta mer.

SEO (search engine optimization) – Sökmotoroptimering

SEO, eller sökmotoroptimering, hjälper din hemsida att ranka högre i sökmotorerna i de organiska sökresultaten. Att öka sin synlighet på exempelvis Google gör att fler besökare kan gå in på din hemsida, vilket kan innebär fler affärsmöjligheter. SEO är ett utmärkt sätt att öka trafiken till din hemsida, även om det inte finns några garantier.

Här under den betalda annonseringen (SEA) ser du de organiska sökresultaten för sökfrasen ”köpa skor”: 

Viktigt att veta om SEO:

SEO-arbete kräver tid och en hel del arbete för att ge resultat. Därför är det viktigt att se den här kanalen som långvarig strategi när man uppdaterar sin hemsida, skapar nytt innehåll och arbetar med länkning.

SEA (search engine advertising) – Sökannonsering

SEA är en teknik som går ut på att få mer trafik till en hemsida genom betald annonsering, exempelvis Google Ads eller PPC (pay-per-click annonsering).

Här ser du annonser (SEA) som ligger ovanför de organiska sökresultaten för sökfrasen ”köpa skor”: 

Viktigt att veta om SEA: Jämfört med SEO kan SEA ses som ett mer “kortsiktigt” sätt att driva trafik till sin hemsida. Detta eftersom du enbart får resultat så länge du betalar och din budget räcker. Å andra sidan får du oftast resultat snabbare i form av visningar och konverteringar (beroende på ditt arbete och samarbetspartner).

SEM (search engine marketing) – Sökmarknadsföring

SEM är en kraftfull kanal inom digital marknadsföring. Den går ut på att leda mer trafik till din hemsida genom att öka hemsidans ranking på bland annat Google. Det här kan göras på två olika sätt: 1) genom att få trafik med hjälp av SEO eller 2) att få trafik genom betald annonsering (SEA).

OBS! Det är här som begreppen flyter samman och det blir lite förvirrande. Många syftar nämligen på SEM när man pratar om betald annonsering (paid search) som Google Ads. Det är inte fel i sig, men per definition bör det alltså vara SEA, eftersom detta enbart syftar på annonsering och inte inkluderar SEO.

Summa summarum: SEM = SEO + SEA. 

Vad ger mest effekt – SEO, SEM eller SEA?

Om SEO eller SEM ger bäst resultat är svårt att säga och är oftast högt individuellt. Dessutom är det viktigt att tänka efter vad man har för mål med sin marknadsföring innan man väljer kanal.

Många väljer att investera i både SEO och SEM, vilket kan leda till att man ökad synlighet. Här låter man SEO “ligga bakgrunden” och styr sedan SEM efter behov när dessa förändras, exempelvis vid olika kampanjer. Oavsett kanal är det viktigt att optimera och analysera sitt arbete för att kunna nå önskat resultat.

Har du en fråga gällande denna artikel?

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.