Välj sida

Håll det kort när du mejlar prospekts

Håll det kort när du mejlar prospekts

Kan less-is-more-principen göra att fler öppnar dina mejl?

Jag ska inte bli långrandig, så här är poängen:

Om du vill sälja mer är det dags att korta ned mejlen till prospekts och komma till skott snabbare.

Jag vet att det låter hårt. Men jag ser allt för många exempel på novellsamlingar som skickas till potentiella kunder och tänker – ”vem skulle ens ta sig igenom första stycket?”. 

Det handlar inte om att ta bort värdefullt innehåll som kommer att påverka budskapet, ditt erbjudande och call-to-actions negativt. Istället bör du ta bort sådant som är överflödigt och koka ned resten av ditt mejl till to-the-point-copy. 

Här några tips varför skriva kort gör susen både nu och i framtiden:

1. Korta ämnesrader är (oftast) bäst

Enligt företaget Leadium öppnar flest mottagare mejl som har korta ämnesrader. Hur korta? De analyserade över 40 000 emails under en 6 månadersperiod och drog slutsatsen att fyra ord eller mindre är ett sweet spot. Värt att testa? Absolut.

2. Mobilanvändare – tänker du på dem?

Allt fler läser sin jobbmejl på telefonen. Det sker på väg till och från jobbet, i kön på ICA – ja, nästan var och närsomhelst (tyvärr även under semestern).

Grejen är att ju mer copy du har i dina mejl, desto jobbigare blir det att läsa på mobilen. Dessutom är ”snippeten”, alltså första raden i början av ditt mejl, kortare på mobilen än datorn. Det betyder att du måste hålla hög relevans mellan ämnesrad och första meningen så att ditt mejl inte uppfattas som clickbait.

3. COVID-19 ökar antalet mejl

Om en upptagen VD fick 100 mejl om dagen innan covid kan du vara säker på att det är ännu fler nu. Inte nog med det, som du även märkt av själv är många företag mer upptagna än någonsin. Därför är ett kort mail inte bara effektivt, det är ett sätt att visa hänsyn. Och det kommer man ofta långt med.

4. BONUS: dina kollegor kommer älska dig

Du vill så klart vara omtyckt av dina prospekts och få bra respons. Men dina kollegor, som du mejlar dag in dag ut, uppskattar också lite omtanke med kortare, lättlästa mejl. Så varför inte börja med dem och se hur responsen blir? Vem vet, du kanske blir bli förvånad över både snabbare och trevligare svar.

Automatiska mejl till dina prospekts?

Med vårt leadsverktyg BisnisFinder automatiserar du nykundsbearbetningen och boostar försäljningen. Boka demo så räknar vi på din ROI. 

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Fredrik Qvicker

Fredrik Qvicker

VD

Fredrik är delägare och varit med länge, han är insatt i det mesta som händer runt vårt företag och hur vi kan hjälpa våra kunders försäljningsavdelningar med att skapa betydande värden.

Vill du komma i kontakt med Fredrik?
E-postadress: fredrik.qvicker@bisnis.se
Direktnummer: 073 433 23 13

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.