Välj sida

Skriv mejlcopy som får respons (Steg-för-steg guide)

Skriv mejlcopy som får respons (Steg-för-steg guide)

Testa tips som fungerar i verkligheten, tweaka och stäng fler deals.

Det är blir bara svårare och svårare att få respons på mejlen vi skickar. Du har säkert raderat en hel drös med orintressanta mejl redan innan du druckit första koppen ☕. Och då har jag inte ens nämnt din skräpkorg. För att undvika samma öde behöver din mejlcopy vara tydlig, personlig, kortfattad och genuint ”ego-fri”.

Här är några tips som vi har märkt varit framgångsrika själva med vårt leadsverktyg BisnisFinder och för våra kunder.

Viktigt! Innan du börjar skriva

Det handlar om målgruppen
Bra mejlcopy börjar inte på tangentbordet. Den börjar med rätt mindset.

Du behöver skifta fokus från dig själv, ditt företag, era lösningar, tjänster och produkter. Istället behöver du förstå din målgrupp på djupet och gå i deras skor. Vilka är de? Vad har de för mål och utmaningar?

Som exempel har en startup oftast andra mål och behov jämfört med ett multinationellt bolag. När du segmenterar rätt – även om det innebär en snävare målgrupp – är det mer sannolikt att du fångar mottagarens uppmärksamhet.

Tänk lösningar, presentera värde, prata fördelar
Försök att måla upp två bilder: den ena om hur ditt prospekts liv ser ut idag. Den andra om hur mycket bättre, enklare och mer effektiv deras vardag är med din lösning. Få dina prospekts att föreställa sig hur det är att leva med din tjänst/produkt.
Presentera ditt erbjudande som ett svar på mottagarens behov. Det bästa sättet att göra det är att prata fördelar istället för ge en lång lista med produktegenskaper (hur bra de än är).

Det kan se ut såhär:

“En nyanställning kostar i genomsnitt 700 000 kr och därför vill såklart Company se till att det blir rätt från början och undvika långa rekryteringsprocesser. Vi vet hur det är, vi har varit i samma sits. Med XXX slipper ni YYY och kan istället fokusera på PPP”.

(Pssst! Vill du ha ett strukturerat sätt att bygga upp kreativa idéer för din målgrupp, fördelar tone-of-voice mm? Kontakta oss så skickar vi vår brief).

Steg 1 – så undviker du SPAMfilter

SPAMfilter är lite som säkerhetskontrollerna på en flygplats. De finns där för allas säkerhet, för att hålla borta sådant och sådana som inte ska vara på andra sidan. Du inte att dina mejl förväxlas med sådant som inte får passera SPAMfilter (levande exempel finns i din skräpkorg just nu).

Därför behöver du skicka mejl enligt konstens alla regler och undvika sådant om SPAMfilter fångar upp. Här är några exempel:

Inkludera inte för många länkar i dina mejl och var försiktig med hur du spårar dessa.
Undvik ord som triggar SPAMfilter, t.ex “köp nu”.
Använd flera snippets som förnamn och företagsnamn och även mer personliga snippets.
Bifoga inget i dina mejl.
Använd ingen komplicerat formatering.

Steg 3 – skapa innehåll som öppnas, läses och får svar

Vi brukar dela upp vår mejlcopy i tre olika delar: Ämnesraden, brödtext och call-to-action (uppmaning).

Ämnesraden är en av de viktigaste delarna i dina mejl. Oftast är den skillnaden om ett mejl öppnas eller inte. Men kom ihåg vi inte enbart vill att mottagaren öppnar. Vi vill ha respons och därför undviker vi ämnesrader som är missvisande och som inte är relevanta för resten av innehållet, så kallad “click-bait”.

Några saker vi har märkt fungerar bra är:

– Korta och koncisa ämnesrader. Ibland så korta som ett ord: “Samtal?”.
– Personliga ämnesrader med snippets, t.ex företagets namn: “Bra idé för <company>  också?”.

Brödtexten är den “köttigaste” delen av din mejlcopy. Den innehåller viktiga delar som målgruppens problem, din lösning, testimonials, USP:ar, underargument mm. Men det betyder inte att du ska skriva en hel novell, snarare tvärt om. Det är här dina copy-skills verkligen sätts på prov. Varför? Därför att du måste skilja ut själva essensen i det du vill säga och engagera läsaren för att de ens ska orka läsa första stycket. 

Det här hjälper:

– Håll dig till 2-3 paragrafer/rader om möjligt (beroende på målgrupp).
– Undvik att slösa tecken på onödigt innehåll som “Jag heter… mitt namn är…”.
– Fånga uppmärksamheten i första meningen med triggers som har hög relevans och visar på önskad effekt för mottagare.

Inte redo att börja skriva än? “PASTOR-metoden” kan bota skrivkrampen och samtidigt strukturera din copy så att den sätter dina prospekts i fokus, inte ditt företag.

Testa skriva dina mejl enligt följande, från ämnesraden högst upp till call-to-action längst ned:

Personal/Problem
Amplify
Solution
Testimony
Offer
Respons

Call-to-action är din uppmaning, vad du vill att mottagaren ska göra (se “respons” ovan). Den spelar en avgörande roll om dina mottagare svarar eller inte och måste ha en direkt koppling till din målsättning – varför du mejlar dina mottagare.

Bra att tänka på när du skriver din CTA:

– Vad vill du att mottagarens ska göra? Boka webbdemo/möte, ringa dig, signa upp för något?
– Var så specifik som möjligt. “Kan vi höras 15 minuter över telefon på torsdag?”.
– Avsluta dina mejl med en öppen fråga för att stimulera fortsatt dialog.
– Ge enkla instruktioner om så behövs: “Svara mejlet med alternativ A så skickar jag mer information”.

Steg 4 – följ upp, skapa värde och automatisera

Det kanske låter som en självklarhet att alltid skicka så kallade “uppföljningsmejl” eller “påminnelsemejl”, men tyvärr struntar många i det. Enligt vissa undersökningar så många som 70%. Vi rekommenderar starkt att skicka uppföljningsmejl eftersom vi ser att majoriteten av alla leads och förfrågningar kommer från dessa (!).

Hur många uppföljningsmejl ska man skicka och när?
Två väldigt bra frågor. Tyvärr finns det inga enkla svar på någon av dem. När och hur många påverkas av: din grupp av prospekts, din marknad, produkten du säljer och viktigast av allt – syftet med din e-postkampanj. Skickar du för många uppföljnignsmejl med för få dagars mellanrum riskerar du att irritera mottagaren och att bli blacklistad.

Vi har märkt att 3-4 uppföljningsmejl ger bäst resultat med följande struktur:

Mejl #2
Skapa värde för mottagaren. Om ditt första mejl handlade om hur ditt system kan ta bort “huvudvärken med integrationer” kanske mejl #2 kan fokusera på hur enkelt det är att byta till ert system och hur många 1000-lappar man sparar.
Alternativt kan mejl #2 vara en kort påminnelse i stil med “Såg du mitt förra mejl?”, “Hade du tid nästa torsdag för en kort webbdemo?” osv.

Mejl #3
Försäkra mottagaren om att det här är sista gången du kontaktar honom eller henne. Kom ihåg att de redan har fått två mejl från dig tidigare. Det betyder att A) de inte är intresserade, B) har inte tid att svara eller C) inte är rätt person att ta dessa frågor med.

Med detta i åtanke kan ett tips vara att be mottagaren att bli hänvisa dig till rätt person. Då är prospekt “off the hook” och du kan starta en mer givande dialog med en potentiell beslutsfattare.

Automatisering gör det betydligt enklare att skicka uppföljnignsmejl. Det betyder att du slipper att manuellt skicka mejl #2 och #3 (och kanske #4) när mottagare inte svarar, hålla koll på hur många som svarat, säkerställa att befintliga kunder inte får dina mejl, A/B-testa olika mejlmallar mm.

Med leadsverktyget BisnisFinder kan du göra allt som står ovan. Här är några andra godbitar som våra kunder uppskattar:

  • Låg risk att fastna i SPAMfilter.
  • Hög konvertering hos mottagare.
  • Kostnadseffektiv outbound marketing.
  • Personlig copywriter skapar dina mejl. 
  • Samlar alla dina leads direkt i din inkorg.
  • Snabb integrering av e-postkonto.

Boka demo

Skapa egen mejlcopy eller låt oss göra jobbet. Automatisera din leadsgenerering med oss. 

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Fredrik Qvicker

Fredrik Qvicker

VD

Fredrik är delägare och varit med länge, han är insatt i det mesta som händer runt vårt företag och hur vi kan hjälpa våra kunders försäljningsavdelningar med att skapa betydande värden.

Vill du komma i kontakt med Fredrik?
E-postadress: fredrik.qvicker@bisnis.se
Direktnummer: 073 433 23 13

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.