Din snabbguide för ett lyckat säljmöte

Din snabbguide för ett lyckat säljmöte

Vad är en bra inledning? Hur går man på avslut på bästa sätt? Försäljningschefen Fredrik Qvicker förklarar vad du behöver tänka på innan, under och efter ett säljmöte.

Noggrant planerade säljmöten + ett motiverat säljteam är en god formel för framgångsrik försäljning. För dig som är säljare innebär det också högre engagemang och ökad trygghet i dina presentationer, vilket märks när du är ute hos kund.

Enkelt uttryckt: Bra säljmöten gör att du stänger fler deals.

Men vad innehåller ett “bra säljmöte” och hur vinner man över kunden?

Innan mötet: Goda förberedelser skapar goda förutsättningar

Gör din hemläxa. Se till att ta dig tid att läsa på om företaget du ska besöka. Vad vet du om deras marknad och personerna du ska träffa? Ju mer du vet om företaget, desto mer engagerad upplever de att du är för deras produkter och tjänster. Dessutom kommer du minimera risken att inte kunna besvara oväntade frågor.

Titta igenom pitchen. Först och främst, se till att du kan din säljpitch utan och innan. När du känner att den är som rinnande vatten kan du be en kollega (gärna en kritisk sådan) att titta igenom den och ge dig feedback. Finns det ord som måste bytas ut? Är den enkel att förstå? Är det för mycket “buzzwords” och klicheer?

Gör som Fredrik: “Jag brukar planera in tid för att läsa på om företaget jag ska besöka, oftast på deras hemsida. Har de en blogg eller ett nyhetsbrev finns det mycket värdefull information där inför säljmötet. På sociala medier som LinkedIn kan jag göra mer research om personerna jag ska besöka och även få en idé om hur konkurrensen ser ut för just deras företag”.

Under mötet: Engagemang från början till slut

Första intrycket – väck intresse. En bra inledning sätter tonen för hur resten av din säljpresentation kommer att gå. Försök därför att väcka intresse hos de som lyssnar. Du kan exempelvis ställa en fråga eller lyfta fram ett exempel/story som fångar uppmärksamheten hos dina åhörare. Men tänk på att det måste vara relevant.

Anpassa tonalitet och presentation baserat på målgruppen. Många viktiga besluts fattas såklart innan du talar med dina potentiella kunder, som exempelvis val av passande klädkod. Men mycket händer också “där och då”. Ditt kroppsspråk och dina ordval behöver möta din målgrupp precis som ditt klädval. Har de inte slips? Ta av dig slipsen. Använder de inte facktermer, så behöver du inte heller göra det osv.

Så går du på avslut. Tyvärr kommer det inte vara en lång kö för att köpa din produkt eller dina tjänster. Istället är det upp till dig att övertyga och uppmana dina kunder varför de ska köpa från just dig. Detta sker så klart under pitchen, men är kanske som viktigast när du går på avslut. Tänk därför på hur du avslutar din presentation. Vill du uppmana till handling eller kanske ytterligare diskussion? Ha en tydlig plan för vad du ska säga innan och öva ditt på ditt avslut.

Gör som Fredrik: “Jag tänker alltid på att försöka vara så tydlig som möjligt i mina säljpresentationer, speciellt när det kommer till avslut. Oavsett om det är en “soft close”, eller om jag avslutar med en fråga, är mitt mål att alla runt bordet ska förstå vad det är jag vill och hur de drar nytta av mitt erbjudande”.

Efter mötet: “Practice makes perfect”

Analysera och förbättra. Oavsett hur du upplever att din säljpresentation gick behöver du alltid bli bättre. Därför är det extra viktigt att så fort som möjligt se över din presentation medan den är färsk i minnet. Nådde jag alla mina uppsatta mål? Fick jag med alla detaljer för att fortsätta processen med kunden? Förstod de verkligen alla fördelar med vår tjänst/produkt? Sist men inte minst: Öva, öva, öva.

Följ upp smart. Det kan finnas många anledningar varför dina potentiella kunder inte har hört av sig. Oavsett anledning får du inte vara orsaken till varför ingen kontakt blir av. En av de bästa sätten att fortsätta en dialog efter en säljpresentation är skicka uppföljningsmejl. Ta med några huvudpunkter från mötet, vad som sades och besvara eventuella frågor som finns.

Gör som Fredrik: “Inget säljmöte är det andra likt. Därför finns det alltid unika lärdomar att ta med sig hem, oavsett utfall. Skriv ner dessa och använd dem i din nästa pitch. Efter ett avslutat säljmöte är min målsättning tydlig: kunden ska uppleva mig som tillgänglig och engagerad. Detta uppnås genom kontinuerlig uppföljning på det sättet som kunden vill bli kontaktad. Och var sedan lyhörd – kunden i fokus”.

Avslutning

Strukturen för säljpresentationer skiljer sig såklart från organisation till organisation, beroende på storlek och målsättning. Det är därför viktigt att ha utarbetade processer och mallar som är beprövade och som alla i säljteamet kan använda, oavsett erfarenhet. Bisnis Partner Group hjälper dig gärna med detta så att du kan hantera dina leads och stänga fler affärer.

Vill du ha bokade säljmöten i din kalender?  

Med BisnisFinder får du nya säljmöten inbokade direkt i din kalender. Vi bjuder på tips som fungerar så att du och dina säljare kan stänga fler deals. Hör av dig så berättar vi mer!

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Fredrik Qvicker

Fredrik Qvicker

VD

Fredrik är delägare och varit med länge, han är insatt i det mesta som händer runt vårt företag och hur vi kan hjälpa våra kunders försäljningsavdelningar med att skapa betydande värden.

Vill du komma i kontakt med Fredrik?
E-postadress: fredrik.qvicker@bisnis.se
Direktnummer: 073 433 23 13

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.