Välj sida

”Mötesbokning är död. Länge leve mötesbokning!”

”Mötesbokning är död. Länge leve mötesbokning!”

Från dåligt rykte till dödförklaring. Mötesbokning har fått utstå det mesta men fortsätter att leva vidare och leverera goda resultat. Om man gör det rätt.

Kommer du ihåg gamla goda träslöjden? Här fick många av oss för första gången känna på riktiga verktyg och ganska snabbt insåg (de flesta av oss i all fall) att en järnsåg inte fungerade på en björk. Poletten trillade ner – verktyg ska handskas på rätt sätt och användas på rätt material.

Men vad har det här med mötesbokning att göra? Väldigt mycket.

Mötesbokning är precis som andra verktyg inom kommunikation eller marknadsföring väldigt effektivt om den används för rätt målgrupp, med rätt metod och i kombination med andra kanaler/medier. Men är inte mötesbokning död, precis som en rostig gammal såg?

Är mötesbokning verkligen död?

Låt oss ta ett exempel. Precis som mötesbokning har även e-postmarknadsföring dödförklarats, flera gånger faktiskt.

Visst, e-postmarknadsföring har används för SPAMMA sönder inkorgar. Visst, e-postmarknadsföring är den kanske mest uråldriga digitala kanalen. Men vad säger egentligen siffrorna? Får man tillbaka det man stoppar in?

Enligt en rapport från analysföretaget Campaign Monitor upplever 59% av alla marknadsförare att e-postmarknadsföring ger bäst ROI jämfört med andra digitala kanaler. Och enligt en annan rapport från 2017 av företaget DMA har e-postmarknadsföring en genomsnittlig ROI på 122%, vilket är fyra gånger mer än andra digitala kanaler som Google Ads eller Facebook.

Poängen är att, precis med e-postmarknadsföring, är inte besöksbokningen död. Men den behöver göras på ett smart och strukturerat sätt. Och det är det som är hela skillnaden!

Förarbete + företagsdata = kvalitet

Riktlinjer, struktur och strategi är A och O i effektiv besöksbokning. Och tillsammans med en korrekt målgrupp baserad på högkvalitativ företagsdata ökar möjligheterna för effektiva avslut för ditt säljteam.

Kombinera mötesbokning med digitala kanaler

För att uppnå önskade resultat kan det vara viktigt att kombinera olika verktyg. Så var det i träslöjden, och så är fallet med marknadsföring. I realiteten kan det här innebära ett mer strategiskt arbete där en e-postkampanj används parallellt med mötesbokning för lyckas med smartare leadsgenerering.

Mätbarhet, mätbarhet, mätbarhet

Ingen skulle lansera en digital kampanj utan att få en rapport eller ännu viktigare – att mäta den i exempelvis Google Analytics. Det funkar inte. Så varför använda sig av mötesbokning utan detaljerad statistik och riktig uppföljning? Mätbarhet är allt. Och om du använder mötesbokning som en del i din marknadsföring kan du dessutom jämföra statistiken med andra digitala kanaler och sedan investera i den som ger mest tillbaka för just din verksamhet.

Kan också rekommendera följande artikel: 10 låtar som ökar din motivation

Har du en fråga gällande denna artikel?

Här kan du enkelt få kontakt med oss och ställa frågor kring denna artikel eller våra produkter och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.