Välj sida

Så stänger du fler deals med webbmöten under coronatider

Så stänger du fler deals med webbmöten under coronatider

Ta chansen att nå ut till nya kunder och förbättra dina webbmöte-skills på ett strukturerat sätt.

Coronapandemin fortsätter att sätta press på svenska företag. Det betyder minskad efterfrågan. Det betyder att det blir tuffare att hitta nya kunder. Och det betyder framför allt att man behöver tänka om, eller som en vis person sade på LinkedIn: “ställ inte in, ställ om”. Bra sagt, du vise person!

BisnisFinder har ställt om. Vi jobbar strategiskt för att hjälpa våra kunder fokusera på webbmöten med sina prospekts istället för fysiska möten i dessa speciella tider, och det funkar riktigt bra, speciellt nu när allt fler jobbar hemifrån.

Vi ser även hur efterfrågan på videokonferenstjänster som Zoom skjutit i taket eftersom företag lägger över sina möten på nätet, även här i Sverige.

Det vi försöker säga är: stanna inte upp, fortsätt vara verksam och generera leads även i dessa tuffa tider.

För att hjälpa dig med just det har vi några tips för dig som ännu inte tagit steget fullt ut i “webbmötes-världen” eller som vill öka konverteringen på webbmöten. Vår övertygelse är att de flesta branscher – från rörinspektörer till SaaS-företag – kan lyckas med webbmöten.

1. Bjud in till webbmöte

Ditt fysiska möte kan ha ställts in, eller så kan du inte träffa kunden på grund av restriktioner (egen policy eller från myndigheter). Oavsett orsak kan du göra följande steg från ditt eget “hemmakontor” för att inte tappa värdefulla möten:

-Introducera prospekts till videoverktyget som du och ditt team använder.
– Var snabbt att fråga prospekts om ni kan gå över till ett onlinemöte om de vill avboka ett fysiskt möte.
– Få prospekt att se fram emot webbmötet genom att exempelvis visa hur de kommer att spara värdefull tid.
– Var tydlig när du skickar inbjudan att det är ett webbmöte med video så att de är förberedda att använda sin webbkamera.

2. Förbered ditt webbmöte

Det tar tid att vänja sig med webbmöten. Och i ärlighetens namn är det väldigt onaturligt att prata med en skärm istället för en levande person. Det gör de flesta av oss nervösa. Men visste du att skillnaden mellan ett bra och uselt webbmöte till största del handlar om att förbereda sig på ett strukturerat sätt? Det här kanske lugna nerverna:

– Testa ditt videoverktyg innan och lär dig alla funktioner utan och innan.
– Försök att integrera verktygen för att förenkla hela processen, t.ex se till att Zoom kopplas med ditt CRM eller din kalenderinbjudan.
– Testa kameran, fixa till omgivningen och justera ljussättningen – ser det bra och proffsigt ut?
– Ha alla flikar, presentationer och appar redo som du ska visa (testa skärmdelning innan mötet!).
– Skapa en tydlig agenda som är kopplat till ditt huvudsakliga mål med webbmötet.
– Välj tre huvudpoänger som du vill att dina prospekts ska minnas efter mötet.

3. Under webbmötet – så leder du samtalet

Nu är samtalet igång! Hur du styr säljsamtalet under ett webbmötet skiljer sig lite från vanliga möten, även om syftet är detsamma. Med det sagt är följande pointers viktiga att komma ihåg, speciellt vid första webbmötet:

– Respektera dina prospekts tid. Webbmötet ska börja och sluta i tid.
– Väv in välformulerade frågor i samtalet för att göra din pitch mer relevant och för att hålla igång samtalet.
– Se till att videor och annan media som presenteras är enkla att förstår och skapar värde för dialogen.
– Förvänta dig något slags tekniskt strul. Och ännu viktigare – hur du agerar när det väl inträffar! Att ställa frågor eller att ”gå vidare till nästa punkt” kan vara bra förslag.

Aldrig tidigare har det varit viktigare att hålla toppklassiga webbmöten. Det kräver omställning. Det kräver innovation. Och i vissa fall kräver det mod. Kom ihåg: det gäller att “ställa om istället för att att ställa in”, speciellt när den ekonomiska pressen tilltar för både mindre och större företag.

Vi på Bisnis Partner Group är experter på webbmöten och leadsgenerering. Om du vill ha fler råd om hur du stänger deals över webben kan du kontakta oss här nere – vi kan väl ta ett webbmöte?

Vi ses!

Boka webbdemo

Fyll i uppgifterna här så visar hur du kan få bokade webbmöten direkt i din kalender med vårt leadsverktyg BisnisFinder.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Fredrik Qvicker

Fredrik Qvicker

VD

Fredrik är delägare och varit med länge, han är insatt i det mesta som händer runt vårt företag och hur vi kan hjälpa våra kunders försäljningsavdelningar med att skapa betydande värden.

Vill du komma i kontakt med Fredrik?
E-postadress: fredrik.qvicker@bisnis.se
Direktnummer: 073 433 23 13

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.