Hur får du nöjdare och fler återkommande kunder? Svaret är en riktigt bra extern kundtjänst som inte bara förbättrar relationen till dina kunder, men även stärker ditt varumärke. Här får du bra tips som hjälper dig att välja klokare.

Som du säkert vet är en extern kundtjänst både ansiktet och rösten utåt för ditt företag. Och det betyder att den direkt kommer att påverka hur dina kunder ser på ditt företag, ja till och med påverka din försäljning. Det är det inte bara vi som säger utan kunderna som många gånger prioriterar bra kundtjänst över billigare priser.

Nu ska vi se hur du kan göra processen att hitta en extern kundtjänst mycket enklare.

Verkligt flexibel?

Din kundtjänst ska anpassa sig efter dig och inte tvärtom. Om du funderar på att investera i en extern kundtjänst via telefon är det viktigt att den passar ert arbetsflöde. Det är lätt att säga att man är flexibel, men hur ser det ut i verkligheten? Kan de täcka upp ert behov på heltid? Kan de anpassa sig när ni har högtryck? Ja, hur skalbar är egentligen kundtjänsten så att den verkligen frigör tid eller kompletterar?

Kombinera extern kundtjänst med chatt – dinA kunder älskar det!

Kundtjänst via telefon är bra, men vet du vad som är ännu bättre? Du gissade rätt – kundtjänst som kombinerar telefonsupport och chatt. Faktum är att studier visar att kunder som har möjligheten att chatta med företag är 92 procent nöjdare än andra kunder. Så se till att din externa kundtjänst arbetar smart med både chatt och telefon.

Läs mer: VARFÖR DU BEHÖVER EN CHAT PÅ DIN HEMSIDA

Kundtjänst som ökar försäljningen och skapar lojalitet

Som ditt ansikte utåt är din kundtjänst mycket mer än bara ett medel för att hjälpa kunder – det är en del av din marknadsföring. Din kundtjänst påverkar ditt varumärke i högsta grad och är ett utmärkt verktyg för att få nya kunder. Men hur gör man det?

  • Filtrera inkommande samtal så sparar du inte bara tid, men kan även ta tillvara på de bästa förfrågningarna som kommer in.

     

  • Skapa en relation till dina kunder. Det här är A och O när det kommer till att skapa värde för ditt företag. Visst, din kundtjänst informerar om dina tjänster och produkter, men kom ihåg vikten av att få dem att lära känna ditt företag, vad ni står för – ja, era kärnvärden. Det är relation!
  • Engagera dina kunder genom kampanjer och olika lojalitetsprogram. Detta är extra viktigt vid en produktlansering. Och glöm inte att ta emot feedback från kunderna – den är ovärderlig.

Fokusera på kvalitet, undvik tekniskt strul

Vilka rutiner är viktiga för just ert företag? För att kunna hålla hög kvalitet behöver du en extern kundtjänst med tydliga riktlinjer som skapas tillsammans med ditt företag. Dessa omfattar allt från hur förfrågningar ska skickas vidare till din säljgrupp till utvärdering. Och kom ihåg – en bra extern kundtjänst ska vara snabb, men tummar aldrig på kvaliteten.

Det sista du behöver är tekniskt strul. Försäkra dig därför om att din externa kundtjänst klarar av att arbeta i de system som ni använder och att de erbjuder tekniska lösningar som underlättar samarbetet för alla parter. En självklarhet, men du måste vara 100 % säker.