Varför du behöver en chat på din hemsida

Varför du behöver en chat på din hemsida

Snabb respons är A och O för nästan alla hemsidebesökare. Lösningen? Sätt upp en live chat på hemsidan.

Med en live chat på din hemsida möter du inte bara besökarens förväntningar, du kan även erbjuda en förstklassig kundtjänst och öka antalet konverteringar.

Men låt oss backa bandet lite först. Låt oss resa tillbaka i tiden till ca tidigt 2010-tal, en tid då live chat på en hemsida gav oss kalla kårar.

Kommer du ihåg att man fick vänta i över 10 minuter för att få hjälp? Kommer du ihåg att man blev hänvisad till ett telefonnummer eller en gammal FAQ? Eller att du får ett svar inom 48 timmar?

48 timmar!? Yup, så var det. Det är en harakiri-kundupplevelse som heta duga.

Men så är det inte längre, snarare tvärtom. Numera är en live chat en av de bästa verktygen på en hemsida för B2B-företag. Här är några anledningar varför det är så:

Snabb respons genererar leads

Visste du att över 80% av dina hemsidebesökare tycker att få svar direkt är “viktigt” eller “väldigt viktigt”?

Och ännu viktigare – visste du att snabb respons dramatiskt ökar antalet leads på din hemsida?

Faktum är att vissa studier visar att du har 10 gånger längre chans att få kontakt med ett lead efter de första 5 minuterna utan respons (!).

Du kan bara gissa vad som händer efter 15 minuter eller ännu längre tid. Ingen respons från din sida innebär att besökaren går tillbaka till Google och går in på konkurrentens hemsida i sökresultaten. Det är tufft, men så ser verkligheten ut.

Bemöt invändningar i förväg

Om du vet en del om din målgrupp har du ett stort försprång när du lägger upp en chat på din hemsida. Varför det? Därför att du i vissa fall redan vet vilka frågor de kommer att ställa.

På din hemsida finns det redan kontaktformulär, kontaktuppgifter och FAQ. Dessa är bra, men de kan inte besvara alla frågor som dina besökare har. Och ärligt talat, det tar rätt mycket tid och energi att läsa igenom en FAQ.

I en live chat kan du helt enkelt skriva: “Vi svarar på alla dina frågor”. Eller varför inte helt enkelt introducera med:

“Hej!

[vanlig fråga eller invändning som många undrar över]

Var det något annat jag kunde hjälpa dig med?”

Genom att besvara besökares potentiella invändning kommer du vidare direkt och de slipper läsa igenom massvis med information på din sida. Win-win, helt enkelt.

Sätt upp en chat på din hemsida – så enkelt är det

Att lägga upp en chat på en hemsida behöver inte vara komplicerat. Men det är viktigt att den har rätt funktioner, inställningar och design som lirar med just ditt företag.

Vill du veta mer om hur en chat kan hjälpa dig och ditt företag så kan du ta kontakt med oss genom kontaktformuläret nedan!

Har du frågor gällande chat till hemsidan?

Här kan du enkelt ta kontakt med ansvarig hos oss gällande digitala verktyg och tjänster.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.