Därför är personalisering livsviktigt när du mejlar prospekts

Därför är personalisering livsviktigt när du mejlar prospekts

Personalisering är på liv och död – om dina mejl ens kommer fram och om någon svarar.

Outbound marketing, och försäljning för den delen också, handlar till stor del om att etablera en kontakt. För när du skapar en kontakt, öppnar du en dialog, vilket bygger en relation och resten är i historia – vi kan börjar sälja. Inom e-postmarknadsföring, i synnerhet “cold e-mails”, är personalisering A och O för att kunna lyckas nå fram till mottagaren och generera kvalitativa leads.

Här är två viktiga anledningar varför personalisering är så (livs)viktigt när du mejlar dina prospekts:

1. Det avgör om dina mejl ens kommer fram

Vill du skicka mejl i större volymer till potentiella kunder? Personalisering är avgörande för att dina mejl når mottagaren. Varför det? Därför att om du skickar dussintal eller hundratals mejl som är exakt likadana riskerar du att fastna i SPAM-filtren som läser av allt innehåll.

Vad är det värsta som kan hända? Dina mejl hamnar i SPAM-korgen, eller så stoppas de från att ens skickas. Och om du har riktigt otur så får din domän “dåligt rykte”(!). Men med avancerad personalisering sänder du signaler att, “Jo Herr SPAM-filer jag är faktiskt en riktig människa” och så når mejlet mottagaren.

Ta gärna en titt på den här kompletta listan (på engelska) med ord du bör undvika i dina mejl så att de inte triggas av SPAM-filter.

2. Personliga mejl får dina mottagare svara

Personalisering spelar även en avgörande roll i att skapa förtroende hos mottagaren, vilket med största sannolikhet även påverkar din svarsfrekvens positivt. När dina mottagare ser att du är verklig person är de mer benägna att svara på dina mejl helt enkelt.

Detta är inte en uteslutande orsak varför någon svarar eller inte, men det är otroligt viktig. Att skicka verkligt personliga meddelanden till rätt mottagare vid rätt tidpunkt ses som ett “sweet spot” som ökar chanserna för goda resultat.

Personalisering, fast automatiserat? Yes please!

När du ska skicka mejl till många mottagare blir personalisering genast ett mastodontprojekt, inte minst om du ska sköta allt manuellt.

Här är några grundläggande delar för smartare personalisering för mejl:

Data. Med högkvalitativ data får du fram information till den du skickar till. Den här typen av data är “grunden” som kan användas för personalisering. Ju mer detaljerad data, desto personligare kan du göra dina mejl.

Automation. Genom att automatiskt skicka mejl till mottagare underlättar du ditt arbete avsevärt. Ett bra verktyg för automation ger dig möjlighet att använda din data för dina prospekts på ett automatiskt sätt med minimal manuell handpåläggning.

Personlig copy. Med riktigt vass copy stärker du de “personliga signalerna ytterligare”. När du varierar copy till olika mottagare säkerställer du inte bara att du kommer förbi SPAM-filtren, du ökar även konverteringen avsevärt.

Verktyget BisnisFinder kombinerar punkterna ovan i en och samma tjänst för outbound marketing, fast med djupare personalisering. Dessutom kan du och ditt säljteam välja att lägga till koordinator som bokar möten direkt i din kalender.

Nyfiken på BisnisFinder?

Kom förbi SPAM-filer och få inkommande leads direkt i din inkorg. Ta kontakt med oss så berättar vi mer under en kort demo.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Fredrik Qvicker

Fredrik Qvicker

VD

Fredrik är delägare och varit med länge, han är insatt i det mesta som händer runt vårt företag och hur vi kan hjälpa våra kunders försäljningsavdelningar med att skapa betydande värden.

Vill du komma i kontakt med Fredrik?
E-postadress: fredrik.qvicker@bisnis.se
Direktnummer: 073 433 23 13

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.