Välj sida

Ökentorra säljcykler? Här är 5 saker som får dina prospekts att inte gå hela vägen

Ökentorra säljcykler? Här är 5 saker som får dina prospekts att inte gå hela vägen

Bra inströmning med nya möten, men svårt att signa nya kunder? Det kan vara läge att finjustera och ge delar av nykundsbearbetningen lite mer kärlek. 

I regel är sällan tiden på vår sida vid nyförsäljning. Och ju längre era säljcykel är, desto mer spelrum finns det för era prospekts att tappa intresset för ert företag. Så om du ledsnat på att höra orden ”tack, men vi har valt att gå vidare med en annan lösning” kan det vara värt att tighta till brister i nykundsbearbetningen som gör att era prospekts kanske väljer konkurrenterna.

Här är 5 vanliga vanliga missar som vi har märkt kan få även brännheta leads att svalna på kort tid och vad du kan göra för att hålla intresset uppe.

1. Z-z-z-ömniga företagspresentationer.

Du har säkert nickat till på en del mindre fängslande företagspresentationer. Vad var det som brast? Var det otydligt? Stack designen i ögonen?

Syftet med din företagspresentation är att den ska vara ett komplement till det du pratar om. Och som ett bra komplement innehåller din presentation därför:

  • Intresseväckande titelsida.
  • Enkel design.
  • En idé per slide och minimalt med text.
  • Bilder som förstärker ditt budskap.
  • Övertygande Call-to-action.
Öva presentationen innan och låt en kollega korrekturläsa. Är det tydligt och övertygande? Är den fri från stavfel? Finslipa detaljerna och gör dig redo för att presentera.

2. Onödigt krångliga offertmallar.

Din offert säger mer än bara pris och överenskommen leverans. Den reflekterar ditt företag och upplevelsen att göra affärer med er. Tänk därför ett extra varv kring hur era kunder upplever att signa en offert:

  • Är den tydlig med pris och uppgifter?
  • Lirar designen med företagets brandig?
  • Går den att signera enkelt digitalt?

Det finns mängder av smarta tjänster som underlättar ditt offertskapande med färdiga mallar som du enkelt sätter din prägel på:

https://www.bidrik.com/sv
https://sv.fieldly.com/product/invoicing
https://cling.se/

3. Huller-om-buller-CRM.

Som säljare har du många detaljer att hålla koll på. Kundens kontaktuppgifter och mötestider är bara några exempel. Men det finns även djupare kunddata som måste bearbetas.

Excel i all ära. Men när kundbasen, antalet prospekts och leads växer så kommer oordningen som ett brev på posten. Det här kan hjälpa att strukturera ditt CRM:

  • Kom överens med din säljchef vilken information som ska finnas där.
  • Se admin-arbetet som en del i din säljprocess – ingen info i CRM betyder inga deals.
  • Ha en tydlig plan hur du agerar på kundbesök, uppföljningsaktiviteter och pågående affärer.
Men så är det skillnad på CRM och CRM också. Se upp för system som gör att det blir mer manuellt arbete utan att ge värde för pengarna. Kanske är det bättre att välja alternativ som har marketing automation eller AI som hjälper till?

4. Undermålig uppföljning

När säljcyklerna är långa behöver uppföljningen fungera felfritt. Dessutom kan prospekts, leads och opportunities segmenteras och följas upp olika. Testa det här:
  • Boka alltid ett uppföljningsmöte direkt efter första mötet, oavsett om det är långt fram i tiden. Ut med kalenderinbjudan samma dag!
  • Var flitig med att påminna prospekt om avstämningar och möten via SMS eller samtal (beroende på vad personen föredrar).
  • Automatisera delar av uppföljningen med verktyg som HubSpot genom att skicka personliga mejl, nyhetsbrev och skräddarsydda erbjudanden.

5. Social frånvaro – var är relationen?

Med största sannolikhet finns dina prospekt på LinkedIn. Kanske var det till och med där ni först hade kontakt? Nu gäller det att fortsätta arbeta smart med sociala medier för att hålla intresset uppe:

  • Skicka vänförfrågan (om du inte redan gjort det).
  • Gör din research och läs på om dina prospekts – händer det något intressant på företaget?
  • Dela och publicera regelbundet innehåll med dina prospekts i åtanke.
  • Kommentera friskt på dina prospekts olika aktiviteter som, till exempel inlägg. Tagga dem även i dina inlägg eller konversationer (om det är passande och relevant).

Bonus: Webinar som håller dig top of mind

Håller du eller någon av dina kollegor regelbundet i webinar? Se till att dina prospekts är med i loopen kring vad som händer på ert bolag. Bjud in dem enkelt genom att skicka automatiserade och personliga mejl via verktyg som BisnisFinder. Då håller du koll på vilka som svarar och klickar på webinarlänken, men skickar även uppföljningsmejl så att du slipper gör det manuellt.

Långa säljcykler kan pröva ens tålamod och ibland är det de små detaljerna som gör skillnad. Så om de ”stora sakerna” finns på plats – era rutiner och processer för nykundsbearbetningen – varför inte lägga ner lite mer tid på småsakerna ovan?

Boka webbdemo

Fyll i uppgifterna här så visar hur du kan få bokade webbmöten direkt i din kalender med vårt leadsverktyg BisnisFinder.

Kontaktformulär från BisnisBloggen

Fredrik Qvicker

Fredrik Qvicker

VD

Fredrik är delägare och varit med länge, han är insatt i det mesta som händer runt vårt företag och hur vi kan hjälpa våra kunders försäljningsavdelningar med att skapa betydande värden.

Vill du komma i kontakt med Fredrik?
E-postadress: fredrik.qvicker@bisnis.se
Direktnummer: 073 433 23 13

Om författaren

Christofer Larsen

Copywriter och content specialist som brinner för digital marknadsföring.